Apex of wortelpunt operatie

Wat is een apexbehandeling?

Een apexresectie of wortelpuntoperatie is een kaakchirurgische behandeling waarbij de wortelpunt wordt ingekort en het ontstoken weefsel wordt verwijderd. Na het inkorten van de wortelpunt zal de onderzijde van het wortelkanaal worden schoongemaakt en met een nieuwe vulling wordt afgesloten.  Het is belangrijk dat er voorafgaand aan een apex resectie door een tandarts (endodontoloog) minimaal eenmaal een wortelkanaalbehandeling is verricht.

• De behandeling vindt plaats onder lokale verdoving.
  • Vervolgens wordt er een klein sneetje in het tandvlees gemaakt op de plaats van de te behandelen tand of kies.
  • Daarna wordt het tandvlees opgeklapt, waarna met een boortje de wortelpunt en de ontsteking worden weghaalt.
  • De ingekorte wortelpunt wordt ultrasoon schoongemaakt en afgesloten met vulmateriaal.
  • De wond wordt gesloten met een aantal zelf oplosbare hechtingen.
  • Na de behandeling wordt een controle foto gemaakt.
  • Na een half jaar zal er een controle plaatsvinden inclusief röntgenfoto.

Risico`s

• Een apexresectie heeft helaas niet een volledige zekerheid van slagen. Over het algemeen ligt het slagingspercentage van de behandeling tussen de 70 en 90% afhankelijk van de conditie van het element.
  • In de onderkaak kan het zijn dat de wortelpunt nabij de gevoelszenuw van de lip- en kin ligt. In uitzonderlijke gevallen kan deze zenuw beschadigd raken wat leidt tot een (tijdelijk) doof tintelend gevoel van de lip en of kin aan die zijde.
  • In de bovenkaak kan het zijn dat de wortelpunt nabij de bodem van de neusbijholte

(sinus maxillaris) ligt. Tijdens de behandeling bestaat de kans op een verbinding naar de neusbijholte toe. Na afloop zal u gevraagd worden om uw neus de eerste twee weken niet meer te snuiten. Indien de verbinding naar de neusbijholte niet gesloten wordt kan dit leiden tot een neusbijholteontsteking.

Na de behandeling

De eventuele klachten gedurende de eerste week kunnen zijn:

1. Pijn.
  2. Slikklachten en beperkte mondopening.
  3. Een algemeen gevoel van ziek zijn met een verhoogde lichaamstemperatuur.
  4. Een zwelling in en buiten de mond, vooral ’s ochtends kan deze zwelling aanzienlijk zijn.

Verwijderen gaasje/nabloeding:

Na sommige behandelingen wordt er een gaasje op de wond aangebracht. Het gaasje moet met enige druk op het wondgebied gehouden worden gedurende een half uur.

Indien het wondje thuis opnieuw bloedt, dan kunt u een gaasje, servet, of zakdoek opvouwen en dit nogmaals een half uur op het wondgebied drukken. Het is normaal dat de eerste dagen er een beetje (oud) bloed bij het speeksel ziet. Stopt het bloeden niet, neem dan telefonisch contact op.

Verdoving en pijnstillers:

De verdoving werkt na twee tot vier uur langzaam uit. Tot de verdoving is uitgewerkt is het verstandig om niks te eten en drinken om zo brand- en bijtwonden te voorkomen.

Pijn: Na het uitwerken van de verdoving kunt u pijn krijgen. Deze pijn kan een week aanhouden.        U hebt een recept met pijnstillers gekregen van de arts, gebruik deze volgens instructie. Goede pijnstilling bestaat voor volwassenen uit twee componenten: ten eerste dient een goede paracetamolspiegel opgebouwd te worden door minimaal viermaal daags 1000 mg paracetamol te gebruiken. Dit mag daarnaast versterkt worden met de voorgeschreven pijnstiller (indien van toepassing).

Wondgenezing:

Voor een goede genezing van de wond is het van groot belang dat u:

1. de eerste 24 uur niet spoelt of spuugt.
  2. de tanden normaal poetst, met uitzondering van het wondgebied.
  3. de eerste week niet rookt en matigt in alcohol gebruik.
  4. het eventueel voorgeschreven mondspoelmiddel gebruikt vanaf de dag na de ingreep.

Wanneer contact opnemen met Haaglanden Clinics

1. Bij toename van de zwelling na vijf dagen.
  2. Bij koorts boven de 39 graden.
  3. Bij een (na)bloeding die niet reageert op 30 minuten druk met een gaasje, servet, of zakdoek.
  4. Bij een blijvend verdoofd gevoel in de kin, lip, of tong.

Bel voor contact met Haaglanden Clinics

Van maandag t/m vrijdag van 08:30-12:00 uur en van 13:00—17:00 met 070 2 21 21 21.

Bel voor contact buiten deze werktijden en indien sprake van urgente klachten met het algemene nummer van het Haaglanden Medisch Centrum: 088 979 79 00.