Slaap-apneu2019-09-12T09:07:55+00:00

Slaap-apneu

Loopt u al een tijdje rond met vage klachten zoals: u zich niet lekker voelen, snel vermoeid en prikkelbaar zijn? En vindt u dit geen reden om naar de huisarts te gaan? Toch kunnen dit voortekenen zijn van slaapapneu. Zonder er bij stil te staan, kunnen deze voortekenen steeds erger worden. Slaperigheid overdag, in slaap vallen bij het lezen van de krant, tijdens televisie kijken of autorijden zijn ook symptomen van apneu.

Maak direct een afspraak
Bel met assistent

Wat is slaapapneu?

Een slaapapneu is een korte ademstilstand tijdens de slaap. Er wordt gesproken van een apneu als de ademstilstand tenminste 10 seconden duurt. Dit wordt vaak veroorzaakt door een hindernis (obstructie) in de luchtwegen. Zo’n ademstilstand kan zo vaak voorkomen (soms wel 5 tot 15 apneus per uur) dat de kwaliteit van de slaap erg wordt verstoord. Dit wordt het Obstructief Slaap Apneu Syndroom, ook wel OSAS genoemd.

Heeft u er wel eens aan gedacht dat een te hoge bloeddruk, hartkloppingen en hartritmestoornissen vaak het gevolg zijn van slaapapneu? Ook concentratieverlies en geheugenstoringen mogen aan dit rijtje toegevoegd worden. Uiteindelijk leidt onbehandeld slaapapneu tot prikkelbaarheid en plotselinge woedeaanvallen. Pas bij energietekort gaan mensen met apneuklachten naar de huisarts terwijl achter dat stoppen met ademhalen een serieuze aandoening schuilt.

Mensen met apneu worden zelf vaak niet wakker van hun onrustige slaapgedrag. Integendeel, zij slapen altijd en overal. Vooral partners van mensen met apneu hebben de verschijnselen in de gaten. Zij horen het herhaaldelijk stoppen met ademhalen tijdens de slaap, gevolgd door een keiharde snurk en soms zelfs spiertrekkingen.

Meer slaapproblematiek

Snurken
Slaap-apneu
Restless legs syndroom
Insomnia of slapeloosheid
Narcolepsie

Zeer deskundig geholpen

Zonder pijn is mijn verstandskies binnen 1 minuut eruit gehaald. Achteraf geen pijn gehad.

Ank Sassen

Prettige en kundige artsen

met oog voor de patiënt en diens verhaal. Denkt in mogelijkheden en zet door waar anderen afhaken. Geeft oprechte en eerlijke informatie.

Rosalinda Huijberts

Wij staan voor u klaar

Bel voor informatie of een afspraak: 070 221 21 21

Vijf jonge enthousiaste kaakchirurgen werkzaam in het HMC helpen u nu ook graag van uw klachten af in Haaglanden Clinics